Page 21 - Plesner CSR 2018
P. 21
Medarbejdertrivsel
Udvikling, trivsel og samarbejde - tre sider af samme sag
VORES MEDARBEJDERES UDVIKLING, TRIVSEL OG EVNEN TIL AT SAMARBEJDE PÅ TVÆRS HÆNGER ULØSELIGT SAMMEN – TIL GAVN FOR DEN ENKELTE OG FOR DE RESULTATER, VI SKABER FOR VORES KUNDER.
Det gode samarbejde handler i bund og grund om at lære sig selv og sine kolleger bedre at kende. Derfor arbejder vi nu på tredje år med JTI – et typologiværktøj til udvikling af både ledere, medarbejdere og teams. Brugen af JTI synliggør de forskel- ligheder og dynamikker, der er i spil, når vi problemløser, tager beslutninger, indgår
i relationer samt giver og modtager feed- back.
Igennem det seneste år har der været fokus på at indarbejde idéerne bag JTI-værktøjet i den årlige medarbejderudviklingssamtale (MUS).
”MUS handler om at sætte milepæle udvik- lings- og karrieremæssigt, mens JTI har fokus på at afdække den enkeltes stærke sider og foretrukne måde at lære og samarbejde på. På den måde spiller de to værktøjer godt sam- men. Kendskab til hinandens foretrukne hand- lemønstre er med til at styrke dialogen mellem leder og medarbejder og gøre det lettere for lederen at støtte sine medarbejdere gennem forandring og udvikling”, forklarer HR-chef Mette Lock Carlsson.
Ny og anderledes dialog
Det at opleve løbende fremdrift i sin
udvikling er helt afgørende for høj trivsel hos viden-medarbejderen. Vi udvikler
os, når vi får mulighed for selv at prøve kræfter med tingene og bevæge os på kanten af det, vi formår i dag. Her kan MUS kombineret med JTI åbne op for en ny og anderledes dialog om måden, man arbejder på, og hvordan man sætter sig selv op til
at lykkes. Det kan f.eks. handle om modet til at opsøge nye udfordringer, evnen til at arbejde uforstyrret og vedholdende, viljen til at løbe en risiko eller proaktivt opsøge sparring og feedback.
”Det starter hos os selv med bevidstheden om, hvordan vi selv agerer, og hvilke nye veje vi kan vælge at gå for at opnå større succes med det, vi allerede gør. Og det er også en af lederens fornemste opgaver at hjælpe medarbejderen med at holde fast i det, der virker, og samtidig sætte barren for videreudvikling i den rette højde.”, understreger Mette Lock Carlsson.