Page 12 - Plesner CSR 2019_DK
P. 12

samfundet. Hvor der i skolesystemet er stor opmærksomhed på faglighed og karakterer, vil vi gerne være med til at forme elevernes personlige karakter og hjælpe dem med at blive gode samfundsborgere", forklarer Nina Bech Damgaard Pedersen.
Det betyder i praksis justeringer i Skoleprojektets struktur, der hidtil har
kørt med månedlige klassebesøg af rollemodellerne vekslende med eksterne virksomhedsbesøg. Fremadrettet bliver der færre besøg på virksomheder til fordel for mere direkte dialog mellem eleverne og relevante fagpersoner, som de nemmere kan spejle sig i.
"Vi vil møde eleverne, hvor de er, og involvere dem mere aktivt. Det gør vi bl.a. ved at invitere gæster i klassen med korte, praksisnære oplæg. Det kan for eksempel være en journalist, en sygeplejerske, en politibetjent eller en politiker – fagpersoner, der kan fortælle om deres arbejde eller levere et oplæg i en aktuel debat, der er tæt på elevernes hverdag. De korte oplæg vil blive fulgt op med vedkommende cases, samarbejdsøvelser eller egentlige workshops, hvor de unge selv er aktive".
Tættere på eleverne
I Plesners egne rækker har der i de senere år været stigende interesse for at blive
en del af Skoleprojektet og bidrage som rollemodel. På kort sigt vil involvering af flere frivillige medarbejdere betyde nye muligheder for samarbejdet. Idéen er at inddele klasserne i mindre grupper på omkring ti elever og tildele hver gruppe en ansvarlig kontaktperson fra Plesner. Med
tættere relationer til eleverne bliver der bedre mulighed for at følge op på konkrete problemstillinger, opgaver og aftaler.
"Vi vil naturligvis fortsat trække på vores eksterne rollemodeller, en fast kerne af ressourcepersoner, som alle har et stort hjerte for Skoleprojektet. De har løftet en kæmpe opgave gennem en årrække ved at stille sig til rådighed som sparringpartnere for de unge skoleelever. Men de er også travle mennesker med krævende job, som ikke har mulighed for at stille op hver gang. Derfor kommer vores eget frivilligteam til at spille en større rolle i Skoleprojektet fremover", fortæller Nina Bech Damgaard Petersen.
På længere sigt er der planer om også at involvere tidligere elever som rollemodeller. Til det formål bliver der igangsat nye initiativer på de sociale medier, bl.a. Facebook, der skal gøre det muligt at opretholde dialogen med både tidligere og nuværende elever og følge de unge på deres videre vej i uddannelse eller job.
Netværk, netværk, netværk
Sammen med tættere personlig kontakt til eleverne er opbygning af et stærkt netværk et vigtigt fokuspunkt for Skoleprojektet version 2.0.
"Som elev på NPS kan man måske godt
føle, at verden er lidt imod en. Men hvis de åbner øjnene og ser sig omkring, står der ressourcestærke mennesker klar til at hjælpe. I Skoleprojektet bliver vi en del af deres netværk, og vi vil gerne vise eleverne, at det er ok at række hånden ud og bede om hjælp og sparring. Vi er kun glade, når de henvender sig
10


































































































   10   11   12   13   14