Page 10 - CSR_2016_final
P. 10

10
Alle 9. klasseelever har valgt at fortsætte ad uddannelsesvejen, størstedelen i 10. klasse eller gymnasiet, mens nogle få har søgt ind på en erhvervsuddannelse. Som et led i den personlige udvikling har vi gennem det seneste år arbejdet med kommunikations- og præsentationsteknik. Her er eleverne blevet trænet i
at stille sig op og præsentere sig selv foran klassen – et trygt rum, hvor de har fået kærlig og konstruktiv feedback fra rollemodeller og kammerater. Eleverne har taget udfordringen på sig med stort mod og engagement og er derigennem blevet bedre rustet til mundtlig fremlæggelse.
Ved et særligt afslutningsarrangement i maj 2016 fik vi meget fine tilbagemeldinger fra både elever og lærere, der gav udtryk for, at projektet og især virksomhedsbesøgene har haft meget stor betydning.
På Blågård Skole sagde vi sidste år farvel til de 9. klasseelever, vi har fulgt gennem hele udskolingen.
Også her valgte alle elever at fortsætte i uddannelsessystemet, de fleste i 10. klasse, på gymnasiet og HTX. På Blågård Skole er lærerne ikke i tvivl om, at skoleprojektet har været vigtigt for elevernes udvikling og trivsel.
I august 2015 indgik vi samarbejde med en ny 7. klasse på Blågård Skole. Det første år fungerer som indkøringsfase, hvor vi og rollemodellerne gennem månedlige møder og virksomhedsbesøg lærer eleverne at kende og arbejder på at opbygge gensidig tillid og respekt. I år er vi endnu engang blevet positivt over- raskede over, hvor hurtigt eleverne udvikler sig, kommer med gode idéer og i det hele taget viser oprigtig interesse for projektet.
Virksomhedsbesøgene er og bliver et centralt element i skoleprojektet, og vi oplever stigende opmærk- somhed om projektet fra erhvervslivet. Mange virksomheder ønsker at bidrage ved at invitere de unge indenfor som et led i egen CSR-indsats målrettet børn, unge og socialt udsatte. Samtidig ser virksomhe- derne en interesse i at åbne dørene for skoleelever, der om få år bliver fremtidens medarbejdere.
Skoleprojektet inspirerer også i udlandet, og i årets løb er vi bl.a. blevet kontaktet af et nordisk advokat- firma, der ønskede at høre om Plesners erfaringer som muligt grundlag for at igangsætte et lignende projekt.
Blandt de virksomheder, som klasserne har besøgt i det seneste år, er Berendsen Textil Service, Berlingske Media, Haas-Meincke, McDonald’s, Danmarks Radio og Folketinget. Eleverne er overalt blevet særdeles fint modtaget og har gennem oplæg fra mange forskellige medarbejdere fået et spændende indblik i dagligdagen på meget forskellige arbejdspladser.
Det kommende år
På Nørrebro Park Skole starter vi i efteråret 2016 for tredje gang samarbejde med to nye 7. klasser. På Blågård Skole fortsætter projektet med klassen, der nu påbegynder deres 8. skoleår. Vi afholder fortsat halvårlige statusmøder med ledelse og lærere på begge skoler, hvor vi evaluerer projektet og løbende afstemmer vores forventninger til hinanden.
Selvom de overordnede rammer ligger ret fast og i det store og hele fungerer fint, arbejder vi hele tiden med nye idéer, der kan udvikle og forbedre skoleprojektet.
I de projekter, vi har gennemført indtil nu, har vi sagt farvel til eleverne efter 9. klasse. Vi vil imidlertid gerne vide mere om, hvordan det går dem efter folkeskolen, og eleverne har selv et stort ønske om at bevare kontakten, både til hinanden og til os. Vi vil derfor i det kommende år arbejde mere aktivt for at følge de unge, bl.a. gennem kontakt på de sociale medier og med planlægning af en årlig uformel sammenkomst, hvor vi får en fornemmelse af, hvordan de klarer sig i uddannelse eller job.
Der har i det seneste år været en del udskiftning i gruppen af rollemodeller, som alle er travle mennesker med krævende job. Det har derfor været vigtigt at få nye rollemodeller ombord, og vi vil i det kommende år gøre en indsats for at forbedre samarbejdet og styrke de indbyrdes relationer i gruppen. Som et nyt tiltag vil vi indføre regelmæssige møder for rollemodellerne, dels for at vi og de kan lære hinanden bedre at kende, dels for at fremme udvikling af nye og kreative idéer, så vi også fremadrettet kan inspirere og motivere eleverne i skoleprojektet.


































































































   8   9   10   11   12