Page 14 - Plesner CSR 2018
P. 14
Plesners Skoleprojekt omfatter to skoler på Nørrebro i København
Siden starten i 2011 har over 100 elever deltaget i Skoleprojektet, og langt de fleste har valgt at fort- sætte ad uddannelsesvejen.
NØRREBRO PARK SKOLE
2 klasser med start på 9. skoleår i august 2018
BLÅGÅRD SKOLE
1 klasse med afslutning af 9. skoleår i juni 2018
Alle har noget at bidrage med
Kabeer Takiar, 45 år, sektionsleder/vicepo- litiinspektør i Rigspolitiet – National Be- redskabsafdeling med ansvar for nationale udviklingsprojekter. Er desuden en del af Rigspolitiets krisestabe i tilfælde af større hændelser i tæt samarbejde med landets 12 politikredse og øvrige aktører i samfundets beredskab, herunder Beredskabsstyrelsen, Forsvaret, PET og flere ministerier. Har væ- ret rollemodel i Skoleprojektet i tre år.
”Min motivation for at være en del af projek- tet er ganske enkel: Alle har noget at bidrage med! Gennem min karriere i politiet, Køben- havns Brandvæsen og i det private erhvervsliv har jeg mødt utallige unge, som har haft behov for en hjælpende hånd og et skub i den positive retning.
Vekselvirkningen mellem møder på skolen og virksomhedsbesøg er et supergodt mix, hvor vi kommer tæt på de unge både personligt og fagligt. Samtidig er vi med til at udvide deres
horisont og på en praktisk måde vise dem, hvordan det er at være en del af en virksom- hed.
Jeg tror meget på, at vi som rollemodeller gør en forskel for de unge ved at være en del af projektet. Det giver mig drivkraften til at fort- sætte sammen med en følelse af tilfredshed med at være til gavn. For mig er det vigtigt
for at bruge noget af min tid på meningsfuldt frivilligt arbejde. Når jeg taler om projektet med kollegaer, venner og familie viser jeg også vejen for andre, som måske har lyst til at gøre en indsats. Jeg fortæller også mine tre børn om det at være rollemodel og kan mærke, at det gør dem glade og stolte.
Til andre, der ønsker at gøre en forskel for udfordrede unge, vil jeg sige: Husk at der er potentialer i ALLE unge. At fokusere mindre på de unges baggrund, identitet og begrænsnin- ger og mere på deres mulige styrker og kom- petencer skaber større værdi for alle parter.
Når virksomheder vælger at åbne deres døre for unge skoleelever, vil det sprede sig som ringe i vandet og inspirere andre gennem de positive fortællinger. I det hele taget ser jeg