Page 15 - Plesner CSR 2018
P. 15

det som utrolig vigtigt, at virksomhedernes øverste ledelse generelt bakker op omkring CSR-projekter og muligheden for at indgå
i et Skoleprojekt som dette. I min egen organisation oplever jeg stor vilje fra min ledelse til at prioritere medarbejdernes deltagelse i sådanne projekter. I politiet stiller vi hjertens gerne op og inviterer unge mennesker til åbent hus-arrangementer, rundvisninger, dialogmøder mv. for at give dem bedre kendskab til vores arbejde. Hver gang oplever vi, at det giver god energi til vores arbejdsplads.”
Hvis han kan, så kan jeg også
Hussain Ali Alhaidary, 29 år, advokat- fuldmægtig i Plesners afdeling for insolvens og rekonstruktion. Har været rollemodel i Skoleprojektet i godt et halvt år.
”Helt overordnet vil jeg gerne gøre en forskel for andre i mit lokalsamfund. Jeg valgte
at blive en del af Skoleprojektet i håb om
at hjælpe unge, som føler, at skolen og samfundet har afskrevet dem. Som rollemodel vil jeg gerne bidrage til at ændre deres
syn på både uddannelses-institutionerne, arbejdsmarkedet, og samfundet generelt.
Et vigtigt budskab er, at der ikke kun er én vej i livet, og at det er sundt at prøve nogle ting af, før man beslutter sig. Jeg har selv været vidt omkring, inden jeg valgte juraen og advokatvejen, og har bl.a. arbejdet
som bagagearbejder, sikkerhedsvagt og pædagogmedhjælper. De unge ser op til os
som rollemodeller. Jeg kan mærke, at de tænker: Hmm, hvis han kan, så kan jeg også! Med min egen baggrund kan jeg også relatere til nogle af elevernes udfordringer og pro- blemer og ved, hvad de går i gennem. Derfor håber jeg at kunne give dem nogle værktøjer, som kan hjælpe dem videre. Men de skal også selv gøre en indsats. Vi har på det seneste arbejdet meget konkret med at sætte mål, skrive en god ansøgning til en praktikplads og forberede sig til en jobsamtale.
Som rollemodeller kommer vi tæt på eleverne og opbygger stor fortrolighed. Det bliver især tydeligt, når vi i fællesskab diskuterer mere personlige eller tabubelagte emner. Vi har bl.a. haft rigtig gode dialoger om meningen med livet, ulovlig streaming eller homoseksu- alitet. Hver eneste gang, vi er på besøg i klas- serne, kan jeg mærke, at elevernes holdninger og grænser rykker sig.
Jeg har udvidet mit netværk og mødt andre meget engagerede rollemodeller i Skolepro- jektet. I den gruppe oplever jeg et helt specielt fællesskab, som er anderledes end på en ”al- mindelig” arbejdsplads. Som rollemodel har jeg også mulighed for at udvikle mine kom- munikationsevner, hvilket er ekstremt relevant i min dagligdag, hvor jeg arbejder med mange forskellige mennesker fra meget forskellige samfundslag.
Jeg kan varmt anbefale andre at række en hånd ud til unge skoleelever og vise dem interesse. Uanset om man som person eller virksomhed ønsker at gøre en forskel for de unge, vil man meget hurtigt mærke, at de unge er ekstremt nysgerrige og interesserede i netop dig eller din virksomhed.”


































































































   13   14   15   16   17